• Friso Bouwgroep
  • Pieter Zeemanstraat 9
  • Postbus 49
  • Service & onderhoud

Nieuws

Cruciale weken voor Grutte Fier

86 maanden geleden. 

Cruciale weken breken aan voor de bouwers (Grutte Fier) aan de Haak om Leeuwarden. In twee weekends worden er maar liefst vijf viaducten en onderdoorgangen onder de spoorlijnen naar Stavoren en Harlingen geschoven. Dat vergt
de nodige voorbereiding.Voor de bouwers van Grutte Fier, bestaande uit J.J. de Vries, Mobilis TBI, Oosterhof Holman en Van Gelder. de vier aannemers die dit stuk van de Haak aanlegt, breken binnenkort twee cruciale weekends aan.

In die weekends worden de drie viaducten en twee onderdoorgangen op hun plek geschoven. Daarna moeten de treinen er weer veilig overheen kunnen rijden. De twee onderdoorgangen onder de lijn naar Sneek zijn van 12 tot 15 juli aan de beurt, de drie onder het spoor naar Harlingen volgen van 23 tot 26 augustus. Het zijn niet zomaar wat bruggetjes: op twee plekken moeten de vierrijstroken  van  de  Haak  de  ruimte krijgen. Daarvoor zijn spoordekken van 60 meter nodig. De Westelijkeinvalsweg kan volstaan met 30 meter, terwijl voor de Newtonlaan twee vlak na elkaar gelegen tunnelbakken worden ingeschoven.

Het werk aan de onderdoorgangen vereist een uiterst strakke planning. Alles is erop gericht om alle vijf de onderdoorgangen  in  twee  keer  76 uur op hun plek te krijgen. Vertraging is geen optie: de stillegging van het spoor is al jaren ingepland en op beide  maandagochtenden  moeten de treinen over de nieuwe spoordekken kunnen rijden.
,,Pas als die liggen, kunnen we eventueel weer iets op de planning uitlopen of inhalen’’, zegt Ton Wisse, de projectleider voor Grutte Fier.

Dit keer hebben de bouwers weinig tijd om uit te blazen. In augustus volgt onder het spoor naar Harlingen opnieuw een weekend hard werken. Als die klus geklaard is, kan ook de leek langzaam maar zeker ontwaren  hoeveel  nieuwe  wegen  straks door dit ooit rustige stuk weiland komen te lopen. Voor de bouwers van  Grutte Fier zit het moeilijkste werk er dan op. Als hun collega’s van Ballast Nedam op tijd het aquaduct in de Westelijke Invalsweg af hebben, gaat die nieuwe toegangsweg eind juni 2014 open. Op 1 december van dat jaar moeten de eerste auto’s over de Haak rijden.

Bovenstaande is afkomstig van het artikel wat onglangs in de Leeuwarder Courant verscheen. Bekijk het complete artikel hier.